- Katılım
- 8 ay 22 gün
- Mesajlar
- 2,298
- Tepkime puanı
- 2,431
- Konu Yazar
- #1

Heybetli Everest Dağı'nın zirvesine ulaşmak, dağcılık hedeflerinin en ünlüsü ve en zorlularından biridir. Dünyanın en yüksek dağının zirvesine tırmanmak, birçok ünlü dağcının kariyerindeki en büyük başarıdır.
Ancak dağ , uzun yıllar boyunca tırmanmaya çalışan herkesi yendi. Ancak 1953'te Tenzing Norgay ve Edmund Hillary'den oluşan ekip zirveye ulaşıp güvenli bir şekilde geri dönmeyi başardı ve bunu başaran ilk onaylı dağcılar oldular.
Ancak bu, başarıya yakın başka girişimlerin de yapıldığı anlamına gelmiyor. Bu ünlü tırmanıştan önceki on yıllarda, birçok ekip Everest ana kampına ulaşmış ve daha da yükseğe tırmanmaya çalışmış, ancak rakım, hava koşulları ve dağın muazzam büyüklüğü ve aşılmazlığı karşısında yenilgiye uğramıştı.
Özellikle George Mallory ve Andrew Irvine adlı iki adamın son tırmanışı, yıllar boyunca çokça tartışma ve spekülasyona konu oldu. İkili, Everest'in ıssız yamaçlarında bu girişimleri sırasında trajik bir şekilde öldüler, ancak ölmeden önce zirveye ulaşıp ulaşamadıkları sorusu her zaman akıllarda kaldı.
Yukarı çıkarken mi öldüler, yoksa aşağı inerken mi?
Edmund Hillary'den on yıllar önce;
George Herbert Leigh Mallory, bir öğretmen ve profesyonel dağcıydı. Tenzing Norgay ve Edmund Hillary'nin girişiminden neredeyse otuz yıl önce, 1924'te, Everest'e tırmanma girişiminde bulunmak üzere General Charles Bruce'un seferine katıldı.
Sefer, ek oksijen de dahil olmak üzere en son dağcılık ekipmanı ve teknolojisiyle donatılmıştı ve İngilizlerin Everest'e tırmanmak için ikinci girişimiydi; ilki 1922'deydi. Mallory daha önceki sefere de tavsiyelerde bulunmuştu ve dağa tırmanmak için önerilen rota onundu.
12 dağcı ve 60 yerel hamaldan oluşan ekip, Mart ayı sonlarında Tibet'teki kamp noktasına ulaşmış ve Everest ana kampına yolculuk başlamıştı. Bir ay sonra, zirveye tırmanma denemesi için hazırlık yaparak dinlendikleri kamplarına ulaşmışlardı.
Bu noktaya kadar olan yolculuk sorunsuz geçmemişti. Bruce, tekrarlayan sıtmaya yakalandığı için girişimden çoktan vazgeçmişti. Dahası, grup, ana kampa giden yol üzerinde bulunan yüksek rakımlı manastırın rahipleri tarafından kutsanmamıştı ; bu, birçok kişi tarafından güvenli ve başarılı bir keşif için hayati önem taşıyan bir adım olarak görülüyordu.
Plan, dağın yamaçlarında giderek artan yüksekliklerde dört kamp kurmaktı. Deniz seviyesinden 7.000 metre (23.000 fit) yükseklikteki en yüksek kamp olan IV. Kamp, dağın zirvesine çıkan baş döndürücü derecede dik ve yüksek bir geçit olan Kuzey Geçidi'ndeydi.
Zirveye ulaşmak isteyen tırmanıcılar, tırmanışları sırasında üç "basamak" ile karşı karşıya kalacaktı. İlki, engebeli zemin ve devasa engellerin ilerlemeyi son derece zorlaştırdığı bir kayalık alandı. Diğer ikisi ise, tırmanıcıların daha önce hiç denenmemiş dik tırmanışlar yapmak zorunda kalacakları dik uçurumlardı.
Mallory'nin İkinci Denemesi
Mallory ve Irvine, 5 Haziran 1924'te dağa tırmanmak için kader yolculuğuna çıktılar. Bu girişim aslında Mallory'nin keşif gezisindeki ikinci, keşif gezisinin ise üçüncü girişimiydi.
Mallory'nin de dahil olduğu ilk girişim, sonraki tırmanışlara yardımcı olmak üzere dağın daha yukarılarında bir ön kamp kurulmasını sağlayarak başarılı oldu . İki kamp kurulması planlanmıştı, ancak Mallory ikinci kamp alanına ulaşamadı ve geri dönmek zorunda kaldı.
Mallory'nin ilk tırmanışından dönerken yanından geçen iki dağcının ikinci denemesi daha başarılı oldu ve bitkinlik ve arazinin giderek zorlaşması nedeniyle geri dönmek zorunda kalmadan önce zirveye 300 metre (980 fit) kadar yaklaştılar. Her iki dağcı da Kamp IV'e başarıyla geri döndü.
Mallory ve Irvine yanlarında oksijen taşıyorlardı ve tırmanışlarının muhtemelen keşif gezisinin zirveye ulaşmak için son girişimi olacağının farkındaydılar. Mallory'nin arkadaşı Irvine, diğer dağcılar kadar deneyimli değildi, ancak ikisi de yakın arkadaştı ve Mallory, Irvine'in tırmanışı başarabileceğini düşünüyordu.
Mallory'nin ileri kamptaki hamallardan birinin dağdan aşağı getirdiği son notta, 8 Haziran'da zirveye ulaşma girişiminden bahsediliyordu. İki dağcıdan da bu tarihe kadar haber alınamadı: ikisi de bu girişim sırasında hayatını kaybetti.
Odell ve Zirve Yakınında Görülme
Mallory'nin girişimiyle ilgili spekülasyonların çoğu, keşif ekibinin bir diğer üyesi Noel Odell'in iki dağcıyı gördüğüne dair bir haberden kaynaklanıyor. Odell, açık havalarda, iki dağcıyı kendisinin çok uzağında, zirveye giden yoldaki "ikinci basamağın" dibinde gördüğünü iddia etti. Basamağı geçmeyi başardılar ve zirveye rahatça ulaşabileceklerini hissetti.
O zamandan beri birçok kişi, Odell'in iddiasında yanıldığını veya hatalı olduğunu ileri sürdü. Mallory ve Irvine'in "ikinci basamağı" Odell'in iddia ettiği kadar hızlı tırmanabileceğine inanan çok az kişi vardı (bugün bile böyle hızlı bir tırmanış imkânsız) ve uzmanların baskısı altında Odell, hikayesini birkaç kez değiştirdi.
Ancak, o gün ne gördüğünü gerçekten sadece Odell biliyor. Modern dağcılar, Mallory'nin zirveye başarıyla ulaşma olasılığını, dağcı olarak becerisine, mevcut ekipmanına ve zirveye ulaşmak için sahip olduğu zamana dayanarak değerlendirdiler. Ama orada değillerdi ve Odell'in gördüklerini görmediler.

Bunun son girişim olduğunun farkında olan ve İngilizler için dağı "kazanmaya" kararlı olan Mallory, tırmanışa olağanüstü bir bağlılık duymuş olmalı. İki arkadaşın insanüstü bir çabasıyla bunu başarmaları mümkün olabilir miydi?
Bir asır sonra bile, o talihsiz girişimde ne olduğu bilinmiyor. Mallory'nin cesedi 1999'da bulundu, ancak başına ne geldiği hâlâ bilinmiyor. Kalıntılarının konumu ve o tırmanıştan kalan diğer eşyalar da kesin bir kanıt sunmuyor.
Ancak, bir gün cevapların bulunabileceğine dair bir umut ışığı var. Mallory'nin tırmanıştaki arkadaşı Irvine, yanında bir fotoğraf makinesi taşıyordu ve eğer ikili zirveye ulaşmış olsaydı , bu şaşırtıcı başarının fotoğrafik kanıtı kesinlikle olurdu .
Ancak Irvine'in cesedi ve taşıdığı fotoğraf makinesi hiçbir zaman bulunamadı.